Βιώσιμη αλυσίδα εφοδιασμού: Πώς πιστοποιούνται οι ΜΜΕ

Μάθετε πώς οι ΜΜΕ μπορούν να λάβουν πιστοποίηση βιωσιμότητας για να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα και να ανταποκριθούν στα πρότυπα μιας βιώσιμης αλυσίδας εφοδιασμού.

Τα τελευταία είκοσι χρόνια, η βιωσιμότητα έχει εξελιχθεί από επιχειρηματική μόδα σε κρίσιμο συστατικό της επιχειρηματικής στρατηγικής, με τις περιβαλλοντικές ανησυχίες, την κοινωνική ευθύνη και την ηθική διακυβέρνηση να μην είναι πλέον προαιρετικές, αλλά αναπόσπαστο μέρος των δραστηριοτήτων μίας επιχείρησης.

Οι μεγάλες εταιρείες απαιτούν όλο και περισσότερο από τους προμηθευτές τους να τηρούν αυστηρά περιβαλλοντικά και κοινωνικά πρότυπα προκειμένου να συμμορφώνονται με αυστηρούς κανονισμούς όπως η οδηγία για την υποβολή εκθέσεων εταιρικής βιωσιμότητας (CSRD), καθιστώντας τις πρακτικές βιώσιμης εφοδιαστικής αλυσίδας απαραίτητες για όλους τους συμμετέχοντες.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), οι οποίες αποτελούν τη βάση για την ανάπτυξη της οικονομίας -αντιπροσωπεύουν περίπου το 90% των επιχειρήσεων και πάνω από το 50% της απασχόλησης παγκοσμίως- επιθυμούν πλέον να επιδείξουν τη δέσμευσή τους για βιωσιμότητα, ώστε να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους στην αγορά και να ευθυγραμμιστούν με τις ανάγκες των ενδιαφερομένων μερών.

 

Η αξία των πιστοποιήσεων βιωσιμότητας για τις ΜΜΕ

Για να ανταποκριθούν στους όλο και πιο αυστηρούς κανονισμούς και στις αυξανόμενες απαιτήσεις των πελατών και των ενδιαφερόμενων μερών, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) πρέπει να ενισχύσουν τις προσπάθειές τους για να γίνουν πιο βιώσιμες.

Η επίτευξη πιστοποιήσεων σε τομείς όπως οι εργασιακές συνθήκες και η διαχείριση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων μπορεί να ενισχύσει σημαντικά τη φήμη μιας ΜΜΕ, να οικοδομήσει την αφοσίωση των πελατών και να ανοίξει την πρόσβαση σε νέες αγορές που δίνουν προτεραιότητα στην αναζήτηση και παραγωγή προϊόντων με βάση την αρχή της δεοντολογίας.

Για παράδειγμα, μια μελέτη του 2022 από το IBM Institute for Business Value διαπίστωσε ότι το 44% των καταναλωτών είναι πρόθυμοι να αλλάξουν τις αγοραστικές τους συνήθειες για να αγοράσουν από εταιρείες που ταιριάζουν στις αξίες τους.

Επιπλέον, οι πιστοποιημένες ΜΜΕ μπορούν να επιτύχουν εξοικονόμηση κόστους μέσω της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας και της μείωσης των αποβλήτων, καθώς και να διατηρήσουν μερίδιο αγοράς, ικανοποιώντας τις απαιτήσεις των πελατών και τις κανονιστικές απαιτήσεις, αποφεύγοντας πιθανές κυρώσεις.

Ωστόσο, η λήψη της πιστοποίησης μπορεί να είναι δύσκολη λόγω των περιορισμένων οικονομικών πόρων, της έλλειψης τεχνογνωσίας και της πολυπλοκότητας των διαδικασιών πιστοποίησης που συχνά είναι προσαρμοσμένες για μεγαλύτερες εταιρείες.

Μια έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ του 2021 υπογράμμισε ότι πολλές ΜΜΕ θεωρούν το κόστος των πρωτοβουλιών βιωσιμότητας ως βασικό εμπόδιο.

 

Πώς να πιστοποιήσετε τις ΜΜΕ

Η διαδικασία πιστοποίησης μιας ΜΜΕ περιλαμβάνει διάφορα βασικά στάδια που συνεργούν για την ευθυγράμμιση της εταιρείας με αναγνωρισμένα πρότυπα βιωσιμότητας και δεοντολογίας.

1. Ξεκινά με μια εσωτερική αξιολόγηση, κατά την οποία η ΜΜΕ αξιολογεί τις τρέχουσες πρακτικές της σε σχέση με τις απαιτήσεις των σχετικών πιστοποιήσεων, προκειμένου να εντοπίσει τους τομείς που χρήζουν βελτίωσης και να ορίσει έναν οδικό χάρτη για την υλοποίηση των απαραίτητων αλλαγών.

 

2. Μόλις ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, η ΜΜΕ εισέρχεται στη φάση της υλοποίησης, αναπτύσσοντας και θέτοντας σε ισχύ πολιτικές και διαδικασίες για την τήρηση των προτύπων πιστοποίησης.

 

3. Κατά τη διάρκεια αυτού του σταδίου, η εκπαίδευση των εργαζομένων είναι απαραίτητη για την ενσωμάτωση βιώσιμων πρακτικών σε ολόκληρο τον οργανισμό, διασφαλίζοντας ότι όλο το προσωπικό κατανοεί και συμβάλλει στους στόχους βιωσιμότητας της εταιρείας.

 

4. Για την επικύρωση των αλλαγών που συντελούνται, η ΜΜΕ υποβάλλεται σε εξωτερικό έλεγχο που διενεργείται από πιστοποιημένους φορείς σχετικούς με κάθε πιστοποίηση.

 

5. Η επιτυχής ολοκλήρωση του ελέγχου έχει ως αποτέλεσμα την απόκτηση των πιστοποιήσεων, που σηματοδοτούν τη συμμόρφωση με αναγνωρισμένα από τον κλάδο κριτήρια βιωσιμότητας και δεοντολογίας.

 

Τέλος, η συνεχής βελτίωση είναι καθοριστικής σημασίας για τη διατήρηση αυτών των πιστοποιήσεων- οι τακτικές αναθεωρήσεις και επικαιροποιήσεις διασφαλίζουν ότι η ΜΜΕ παραμένει ευθυγραμμισμένη με τις εξελισσόμενες πρακτικές και πρότυπα βιωσιμότητας, ενισχύοντας τη δέσμευσή της για υπεύθυνη επιχειρηματική λειτουργία.

 

 

Συστήματα πιστοποίησης

Οι ΜΜΕ μπορούν να επιτύχουν διάφορες πιστοποιήσεις σε διάφορους τομείς για να επιδείξουν τη δέσμευσή τους στη βιωσιμότητα και τις ηθικές πρακτικές.

 

I) Πιστοποιήσεις περιβαλλοντικής διαχείρισης

 

ISO 14001: Παρέχει ένα πλαίσιο για τη βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων μέσω της αποδοτικής χρήσης των πόρων και της μείωσης των αποβλήτων. Η επίτευξη του ISO 14001 αποδεικνύει την αφοσίωση μιας ΜΜΕ στην ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Πρότυπο Carbon Trust: Αναγνωρίζει οργανισμούς που μετρούν, διαχειρίζονται και μειώνουν το αποτύπωμα άνθρακα. Οι ΜΜΕ που δεσμεύονται να μετριάσουν την κλιματική αλλαγή μπορούν να προβάλουν τις προσπάθειές τους μέσω αυτής της πιστοποίησης.

Πιστοποίηση Energy Star: Προσδιορίζει ενεργειακά αποδοτικά προϊόντα και πρακτικές. Οι ΜΜΕ που κατασκευάζουν ενεργειακά αποδοτικά προϊόντα ή εφαρμόζουν μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας μπορούν να επωφεληθούν από αυτή την αναγνώριση.

 

II) Πιστοποιήσεις κοινωνικής υπευθυνότητας/εθύνης

 

ISO 9001: Επικεντρώνεται στα συστήματα διαχείρισης ποιότητας, προωθώντας αποτελεσματικές διαδικασίες που υποστηρίζουν τις προσπάθειες βιωσιμότητας. Βελτιστοποιώντας την ποιότητα, οι ΜΜΕ μπορούν να μειώσουν τα απόβλητα και να βελτιώσουν την ικανοποίηση των πελατών.

ISO 45001: Επικεντρώνεται στα συστήματα διαχείρισης της επαγγελματικής υγείας και ασφάλειας, ενισχύοντας την ασφάλεια των εργαζομένων και τις συνθήκες εργασίας. Αυτή η πιστοποίηση βοηθά τις ΜΜΕ να δημιουργήσουν ένα ασφαλέστερο εργασιακό περιβάλλον, μειώνοντας τους κινδύνους και βελτιώνοντας την παραγωγικότητα.

SA8000: Εξασφαλίζει δίκαιες εργασιακές πρακτικές και ασφαλείς συνθήκες εργασίας, προωθώντας ένα θετικό περιβάλλον στο χώρο εργασίας. Το πρότυπο αυτό είναι απαραίτητο για τις ΜΜΕ που στοχεύουν στην προάσπιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων και των ηθικών εργασιακών προτύπων.

Great Place to Work: Αναγνωρίζει εταιρείες με κουλτούρα υψηλού επιπέδου εμπιστοσύνης και υψηλών επιδόσεων στο χώρο εργασίας, με βάση την ανατροφοδότηση των εργαζομένων και την αξιολόγηση των πρακτικών της εταιρείας.

 

III) Πιστοποιήσεις για συγκεκριμένα προϊόντα και κλάδους

 

Cradle to Cradle Certified™: Αξιολογεί τα προϊόντα για περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιδόσεις σε κατηγορίες όπως η υγεία των υλικών και η χρήση ανανεώσιμης ενέργειας. Οι ΜΜΕ που παράγουν βιώσιμα προϊόντα μπορούν να επωφεληθούν από αυτή την πιστοποίηση.

Συμμόρφωση με τον κανονισμό REACH: Εξασφαλίζει την ασφαλή παραγωγή και χρήση χημικών ουσιών, ζωτικής σημασίας για τις εταιρείες που ασχολούνται με χημικές ουσίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η συμμόρφωση αποδεικνύει την τήρηση υψηλών προτύπων ασφαλείας.

Πιστοποίηση του Συμβουλίου Διαχείρισης Δασών (FSC): Εξασφαλίζει την υπεύθυνη διαχείριση των δασών για όσους ασχολούνται με δασικά προϊόντα. Οι ΜΜΕ στον τομέα της δασοκομίας μπορούν να δείξουν τη δέσμευσή τους στη βιωσιμότητα μέσω της πιστοποίησης FSC.

Πρότυπο OEKO-TEX® Standard 100: Πιστοποιεί ότι τα υφάσματα είναι απαλλαγμένα από επιβλαβείς ουσίες, πράγμα απαραίτητο για την κλωστοϋφαντουργία. Οι ΜΜΕ μπορούν να διαβεβαιώσουν τους πελάτες για την ασφάλεια και την ποιότητα των προϊόντων.

Πιστοποίηση Fairtrade: Πολύ σημαντική για προϊόντα που πληρούν συγκεκριμένα κοινωνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά πρότυπα, προς όφελος των παραγωγών και των εργαζομένων στις αναπτυσσόμενες χώρες. Οι ΜΜΕ μπορούν να υποστηρίξουν τις πρακτικές δίκαιου εμπορίου και να απευθυνθούν σε καταναλωτές με ηθική συνείδηση.

 

Συµπεράσµατα

Ενώ  η πορεία της πιστοποίησης της εταιρικής βιωσιμότητας φαίνεται να είναι απαιτητική για τις ΜΜΕ, τα μακροπρόθεσμα οφέλη υπερτερούν σημαντικά των αρχικών προκλήσεων.

Η πιστοποίηση επιβεβαιώνει τη δέσμευση μιας ΜΜΕ για υπεύθυνες επιχειρηματικές πρακτικές και ενισχύει την ανταγωνιστικότητά της σε μια αγορά με αυξανόμενη συνείδηση της βιωσιμότητας.

Υιοθετώντας προληπτικά βιώσιμες πρακτικές και λαμβάνοντας  πιστοποίηση, οι ΜΜΕ μπορούν να συμβάλουν σημαντικά σε μια πιο πράσινη οικονομία, να ανταποκριθούν στις προσδοκίες των μεγαλύτερων εταιρικών πελατών και να ευθυγραμμιστούν με τις παγκόσμιες προσπάθειες για την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών και κοινωνικών ζητημάτων.

Πρόσφατα άρθρα

ESG Summit 2025: Building Sustainable Ecosystems

Για πρώτη φορά, η ICAP CRIF διοργανώνει το ESG Summit 2025, ένα συνέδριο που φιλοδοξεί να αποτελέσει ορόσημο για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Με τίτλο “Building Sustainable Ecosystems”, το συνέδριο στόχο έχει να αναδείξει την αναγκαιότητα υλοποίησης βιώσιμων ενεργειών που συμβάλλουν στη μακροχρόνια ανάπτυξη, ενώ προάγουν την περιβαλλοντική προστασία, την κοινωνική δικαιοσύνη και την εταιρική διακυβέρνηση.

27/01/2025
Πράσινη Ανάπτυξη

Συλλογή δεδομένων ESG: Πώς να χρησιμοποιήσετε τα δεδομένα σας και να κάνετε την επιχείρησή σας να αναπτυχθεί

Η απόκτηση δεδομένων ESG μπορεί να ενισχύσει τη διαφάνεια, να προωθήσει την επιχειρηματική ανάπτυξη και να ενδυναμώσει τη διαχείριση κινδύνων, προετοιμάζοντας την εταιρεία σας κατάλληλα για βιώσιμη επιτυχία.

13/01/2025

Ο Κανονισμός CBAM: Μία Ολοκληρωμένη Επισκόπηση για το Νέο Μηχανισμό Προσαρμογής των Συνόρων Άνθρακα

Ο Κανονισμός CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελεί μία από τις πλέον καινοτόμες νομοθεσίες στον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής, σχεδιασμένος για να ευθυγραμμίσει το διεθνές εμπόριο με τους ευρωπαϊκούς περιβαλλοντικούς στόχους

10/11/2024

Μετάβαση στη Βιωσιμότητα: Πώς να την Υλοποιήσετε σε 4 Βασικά Βήματα

Ανακαλύψτε πώς μπορείτε να εφαρμόσετε πρακτικά τη βιωσιμότητα στην επιχείρησή σας με τέσσερα στρατηγικά βήματα που θα βοηθήσουν στην ενσωμάτωση της βιωσιμότητας στη λειτουργία και την κουλτούρα του οργανισμού σας.

06/11/2024